روشهای ساخت قدیمی و استفاده از مصالح سنتی که نشانی از آن را در هیچ یک از کشورهای پیشرفته نمی بینیم، منجر به از بین رفتن تدریجی منابع طبیعی بدون جایگزین و وارد شدن خسارات شدید در ابعاد ملی خواهد شد.

به دلیل قرار گیری کشور ما بر روی گسل های فراوان و فعال و همچنین مصرف بالای انرژی در کشور، باید همه سازه ها در هر ابعادی و با هر نوع کاربری حداقل در برابر زلزله و مصرف انرژی، بهینه سازی شوند.

از آنجا که سبک سازی به صورت مستقیم، منجر به کاهش مخاطرات زلزله می گردد در سالیان اخیر، خوشبختانه تکنولوژی های سبک سازی که نیاز به سرمایه گذاری بالا داشته به کشور وارد شده است. تکنولوژی تولید بتن هوادار اتوکلاو شده ( به صورت بلوک و پانل) یکی از همین معدود کارخانجات و دانش های روز علم ساختمان است که در سالهای اخیر به کشور وارد شده است.

متاسفانه از طرفی ، سبک سازی محملی شده تا برخی برای فروش پوکه و سبک دانه، بازاری در تولید بلوک های سبک بوجود آورده تا بتوانند محصول خود را به تولید کنندگان بلوک بفروشند. ابداعات فردی و بدون پشتوانه مهندسی به بهانه سبک سازی بدل به آفتی جدی در بخش ساختمان شده است. خوشبختانه برخی از این موارد موفق به دریافت نشان استاندارد و گواهی نامه فنی نشده و به مرور زمان در بازه چند ساله حذف و از دور تولید بیرون رفته اند.

سبک سازی با ترکیب سبک دانه، پوکه با شن و سیمان انواع و اقسام متفاوتی یافته که در کارگاههای غیر استاندارد و بدون آزمایشگاه تولید و عرضه می شوند. محصول تولیدی این کارگاه ها ! با حدود مجاز استانداردهای بین المللی تفاوت فاحش داشته و این موضوع در حداقل یک مورد منجر به تغییر استانداردهای بین المللی در نسخه ملی شده است.

لازم به ذکر است که نقش منفی مصالح سنتی اینچنینی در همه زلزله های و رویدادهای طبیعی سالهای گذشته به شکل پر رنگی دیده می شود.

لذا هشیاری شما مصرف کننده محترم در انتخاب درست مصالح، کلید توسعه زیرساخت های بخش صنعت ساختمان، خواهد بود. انتخاب فنی و کارشناسی شما ضامن امنیت و آرامش جامعه می باشد.

ایران داغدار فرزندانی است که در بلایای طبیعی با اندک نیرویی ناشی از زلزله با آوار شدن خانه و کاشانه خود آسیب و لطمات فراوانی دیده اند.

1-صرفه اقتصادی در خرید بلوک

بدلیل تولید کارخانه ای و انبوه. قیمت تمام شده بلوک های ما ، 20 % پایین تر از بلوک های سیمانی سبک دانه می باشد.

2-عدم نیاز به میلگرد بستر

با توجه به الزامی بودن تسلیح دیوار به یکی از روشهای مندرج در پیوست شش استاندارد 2800  ، بلوک های AAC به میلگرد بسترنیاز نداشته و برای تسلیح دیوار در این نوع بلوک می توان از بست فلزی منقطع استفاده نمود. اما برای بلوک های سیمانی و سفالی لازمست میلگرد بستر در رج های زوج اجرا گردد. صرف نظر از مشکلات اجرای میلگرد بستر و ایرادات آن، هزینه تمام شده میلگرد بستر برای هر متر مربع دیوار با بلوک سیمانی بسیار بالاست.

3-عدم نیاز به وال پست
4-کاهش هزینه‌های سازه
5-کاهش ضایعات(پرت) مصالح ساختمانی
6-کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی و سرمایه گذاری اولیه در سیستمهای تاسیساتی

7-کاهش هزینه‌های نگهداری ساختمان:

تحقیقات بسیاری در کشورهای مختلف بر روی دوام و طول عمر بلوک های AAC و کاهش هزینه های تعمیراتی ساختمان صورت گرفته ست. ساختمانهایی از AAC در اروپا وجود دارد که بالغ بر 80 سال از عمر آنها می گذرد.در ایران یکی از قدیمی ترین ساختمانها برج های اسکان هست که سال ساخت انها به حدود 40 سال قبل باز می گردد. مقاله زیر ، به بررسی عینی نمونه های بلوک فرش شده بعنوان عایق بر روی سقف یک حوضچه کندانس می پردازد . که یخبندان ، تردد و شرایط نامساعد جوی تغییری در مشخصات فنی بلوک ها بوجود نیاورده است.

8-افزایش فضای نشیمن ( کاربری):

معادل عایقی بلوک ما با ضخامت 15 سانتیمتر، 28 سانتیمتر از بلوک سیمانی سبک دانه است . لذا شما برای رسیدن به الزامات مبحث 19 می توانید از جدار نازک تر بهره برده و بدین ترتیب با صرفه جویی حداقل 50 درصدی در ضخامت دیوار بنا را اجرا کنید این سطح برای سازه های با زیربناهای بزرگ بسیار قابل توجه و سود آور خواهد بود.

9-سرعت در اجرای کار:

حداکثر وزن یک متر مربع بلوک ما با ضخامت 15 سانتیمتر به همراه 2 کیلوگرم چسب مصرفی 77کیلوگرم خواهد بود.اما وزن یک متر مربع دیوار سیمانی سبک دانه که مطابق با اظهار سازنده 25 کیلوگرم ملات در هر متر مربع مصرف می شود 160 کیلوگرم خواهد بود.

یعنی برای یک دهانه 3*3 ، یک استادکار اگر بلوک ما را انتخاب نماید بایستی693 کیلوگرم مصالح را جابجا کند در صورتیکه برای همین سطح بایستی 1440 کیلوگرم بلوک سیمانی را جابجا نماید.

اختلاف در وزن به معنای خستگی کمتر نیروی کار و مقدار کارکرد بالاتر در روز و نهایتا سرعت بیشتر اجرای دیوار می باشد.

10-کاهش هزینه های نازک کاری

باتوجه به دقت ابعادی بالای بلوک های ما ، حداقل پوشش نازک کاری ( نهایتا 5 تا 6 میلیمتر) سطح بصورت شاقول پوشش داده شده و هزینه های اضافی نظیر گچ و خاک و امثالهم حذف می گردد.